Odświeżenie i konserwacja auta

Ostrzeżenie o zmniejszeniu mocy silnika (co je powoduje?)

Gdy Twój pojazd działa jak należy, każdy dzień jest słoneczny i pogodny. Jednak gdy tylko coś pójdzie nie tak, świat może się zawalić. Nie ma nic bardziej przygnębiającego niż widok ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika na desce rozdzielczej lub wrażenie, że osiągi samochodu spadają.

Aby pomóc Ci poradzić sobie z tą dezorientującą sytuacją, omawiamy znaczenie ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika. Omawiamy także przyczyny tego ostrzeżenia o silniku i pokazujemy, ile może kosztować jego naprawa.

Spis treści show Ostrzeżenie o zmniejszonej mocy silnika Znaczenie Przyczyny ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika 1. Luźne połączenie 2. Uszkodzony czujnik tlenu 3. Problemy z korpusem przepustnicy 4. Nieprawidłowe działanie ECU 5. Uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza 6. Zatkany katalizator 7. Awaria skrzyni biegów Ostrzeżenie o zmniejszonej mocy silnika Koszt naprawy

Ostrzeżenie o zmniejszonej mocy silnika Znaczenie

Pojawienie się ostrzeżenia Engine Power Reduced oznacza, że osiągi pojazdu są ograniczone. PCM wykrywa awarię układu i sygnalizuje ją zapaleniem się komunikatu. W połączeniu z komunikatem ostrzegawczym silnik może nie działać normalnie.

Zmniejszona moc może uniemożliwić zmianę biegów i przyspieszenie pojazdu. W skrajnych przypadkach PCM może ograniczyć dopływ paliwa do silnika, pozostawiając samochód bez napędu.

Niektórzy określają ten system jako tryb awaryjny. Jest on jednak znany również jako tryb awaryjny, ponieważ ostrzeżenie daje czas na powrót do domu bez powodowania dalszych uszkodzeń silnika lub skrzyni biegów.

Przyczyny ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika

Ostrzeżenie o zmniejszonej mocy silnika jest często powodowane przez uszkodzone czujniki silnika, takie jak uszkodzony czujnik tlenu, czujnik MAF lub uszkodzony korpus przepustnicy. Przyczyną może być również luźne połączenie z którymkolwiek z tych czujników. Często winny jest także zatkany katalizator.

Ostrzeżenie o zmniejszonej mocy silnika może być jednak spowodowane wieloma różnymi przyczynami, dlatego nigdy nie należy po prostu wymieniać części, które według nas mogą być wadliwe.

Najprostszym i najpewniejszym sposobem określenia przyczyny komunikatu Ostrzeżenie o zmniejszonej mocy silnika jest sprawdzenie kodów usterek za pomocą skanera OBD2. Gdy pojawia się komunikat, prawie zawsze w systemie zapisany jest kod usterki. Dzięki temu można zaoszczędzić sporo pieniędzy zamiast wymieniać dobre części.

Oto kilka innych pomysłów na to, co może być przyczyną włączenia się ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika:

1. Luźne połączenie

Każdy ważny element w samochodzie jest połączony przewodami. Jeżeli w układzie elektrycznym wystąpi zwarcie lub jeden z przewodów zostanie uszkodzony, silnik może przejść w tryb awaryjny. Problem ten może wystąpić również w przypadku poluzowanego zacisku lub niewłaściwego zamocowania przewodu uziemiającego.

Chociaż w większości przypadków luźne połączenie jest łatwe do naprawienia, nie zawsze łatwo je znaleźć. Aby znaleźć tę usterkę, należy przeprowadzić pełną kontrolę systemu.

2. Uszkodzony czujnik tlenu

Czujniki tlenu są potrzebne do pomiaru ilości tlenu (O2) wydostającego się z układu wydechowego. Jeśli wydostaje się za dużo lub za mało tlenu, sterownik ECU dostosowuje stosunek powietrza do paliwa, aby zrównoważyć osiągi.

Uszkodzony czujnik może jednak wysyłać do komputera błędne informacje, powodując wprowadzanie korekt, które nie powinny mieć miejsca. Powoduje to brak równowagi w mieszance paliwowo-powietrznej, co nie tylko prowadzi do słabych osiągów i problemów z silnikiem, ale może również spowodować uruchomienie ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika.

ZWIĄZANE: 5 objawów uszkodzonego czujnika tlenu (O2)

3. Problemy z korpusem przepustnicy

Korpus przepustnicy składa się z kilku części, które mogą ulec uszkodzeniu i doprowadzić do powstania tych ostrzeżeń. Po pierwsze, zawór motylkowy jest odpowiedzialny za wpuszczanie powietrza do silnika. Jeśli zawór ten ulegnie uszkodzeniu, nie można uzyskać odpowiedniej ilości powietrza.

Wokół tego zaworu może również gromadzić się węgiel, co prowadzi do problemów z jego działaniem. Gdy silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości powietrza, zaczyna przerywać pracę, a na desce rozdzielczej pojawiają się ostrzeżenia.

Niedaleko zaworu motylkowego znajduje się czujnik położenia przepustnicy, który również musi działać prawidłowo, aby umożliwić swobodny przepływ powietrza. Czujnik ten odczytuje położenie pedału gazu, informując komputer o konieczności otwarcia przepustnicy. Jeśli jednak czujnik ten jest uszkodzony, zawór nie może otrzymać odpowiednich danych i powietrze jest ograniczane.

ZWIĄZANE: 8 objawów uszkodzonego korpusu przepustnicy (i koszt wymiany)

4. Nieprawidłowe działanie ECU

Jednostka sterująca pracą silnika jest mózgiem całego układu. Wszystkie czujniki przekazują informacje o tym, co dzieje się z ECU, aby można było dokonać odpowiednich regulacji. Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest odpowiednia, to właśnie ECU zmienia jej parametry, aby uzyskać lepsze osiągi.

Jednak gdy ECU zaczyna szwankować, może wystąpić dowolna liczba problemów. Możesz zacząć zauważać słabe osiągi, podczas gdy silnik kompensuje problemy, które mogą nawet nie występować.

ZWIĄZANE: 5 objawów uszkodzonego modułu sterowania silnikiem (ECM)

5. Uszkodzony czujnik przepływu masowego powietrza

Czujnik masowego przepływu powietrza znajduje się między kolektorem dolotowym a filtrem powietrza silnika. Jego zadaniem jest pomiar ciśnienia i gęstości powietrza, które dostaje się do silnika.

Po wykonaniu tych pomiarów informacje są przesyłane do ECU, aby można było zastosować odpowiednie proporcje paliwa. Gdy czujnik MAF ulegnie uszkodzeniu, przesyłane są nieprawidłowe dane, co powoduje problemy z proporcjami paliwa i zapala się lampka ostrzegawcza.

ZWIĄZANE: 8 objawów uszkodzonego czujnika MAF

6. Zatkany katalizator

Po kolektorze wydechowym znajduje się katalizator. Głównym zadaniem tego ważnego elementu jest przekształcanie niebezpiecznych gazów spalinowych w mniej szkodliwe zanieczyszczenia. Jeżeli silnik nie pracuje prawidłowo lub pojazd się starzeje, katalizator może ulec zatkaniu.

Gdy to nastąpi, pojazd nie tylko nie przejdzie testu emisji spalin, ale również wystąpią problemy z wydajnością silnika. Nie zawsze zapala się ostrzeżenie o zmniejszonej mocy silnika, ale można oczekiwać, że lampka kontrolna silnika (Check Engine Light) zapali się jako minimum.

RELATED: Jak wyczyścić katalizator (bez jego demontażu)

7. Awaria skrzyni biegów

Problemy ze skrzynią biegów nigdy nie są przyjemne i mogą prowadzić do wielu kłopotów. Jeśli skrzynia biegów ślizga się lub skończył się w niej płyn, można spodziewać się wyświetlenia kodów błędów.

Chociaż ludzie nie sądzą, że spadek mocy silnika jest związany z przekładnią, te dwa systemy są ze sobą powiązane. Jeśli żaden z pozostałych winowajców nie jest winny, czas przyjrzeć się skrzyni biegów.

Koszt naprawy ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika

Koszt naprawy Ostrzeżenia o zmniejszonej mocy silnika waha się od 0 do 2 500 USD. Jedynym sposobem na poznanie dokładnego kosztu jest ustalenie przyczyny usterki.

Użycie skanera kodów silnika powinno pomóc w ustaleniu przyczyny usterki. Skaner OBDII odczyta kody usterek, pokazując, które układy mogą być winne.

Najlepiej byłoby, gdybyś zauważył luźne połączenie, którego naprawa nic nie kosztuje, jeśli uda się je przywrócić. Jednak wymiana katalizatora lub wymiana ECU może być kosztowną naprawą, która może doprowadzić do tego, że samochód trafi na złomowisko.

Nigdy nie należy jeździć z włączoną lampką ostrzegawczą Zmniejszona moc silnika. Jeśli włączony został tryb awaryjny, należy natychmiast zjechać samochodem w bezpieczne miejsce i wyłączyć go. Należy włączyć światła awaryjne, aby poinformować innych kierowców o problemie.

Jeśli do przejechania jest więcej niż kilka kilometrów, zaleca się odholowanie pojazdu. Nie chcesz przecież utknąć na poboczu drogi lub spowodować wypadku z powodu braku zasilania.